Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Saturday, March 31, 2012

Ku Petik Satu Bintang

11:01:00 AM | | Best Blogger Tips


Maya bergegas menuruni anak tangga. Panggilan dari suaminya yang berada di luar pagar rumah mereka mengejutkan Maya yang sedang sibuk menyiapkan 'sesuatu' untuk suaminya. Cepat-cepat Maya memulas tombol pintu. "ni mesti tak bawa kunci lagi"getus Maya dalam hati. "Sorry sayang. Abang tak bawa kunci." Hazri buat muka bersalah. "Oh takpe." balas Maya. Maya membuka pagar besi itu seluas-luasnya.

Hazri keluar dari kereta. Maya terus mendapatkan Hazri dan mencium tangan suaminya. Hazri mengusap kepala Maya. "Sayang buat apa tadi? Abang call banyak kali tadi". tanya Hazri. Maya hanya tersenyum. "tak ada apa. Jom kita masuk. Abang nak minum air apa hari ni?" Maya cuba menukar topik perbualan mereka. "Ermm.. abang nak air apa-apa je. Ada tak?" pinta Hazri. 

"Kalau air apa-apa je saya tahu lah. Air suka-suka hati saya lah kan?" Maya senyum.
"Air suka-suka hati awak ke?" 
"Tak. air suka-suka hati kita"
Hazri mencubit pipi Maya. 
Maya membalas dengan mengucup pipi Hazri dan terus menuju ke dapur. Hazri senyum.

"Ini lah air suka-suka hati kita yang abang maksudkan tu" Maya menghulurkan cawan kepada Hazri. Hazri senyum lagi. "Kenapa senyum? Minumlah." Maya duduk disebelah Hazri. "Erm sayang, kenapa dengan jari sayang ni? Mata Hazri tertumpu pada jari isterinya yang berplaster. "eh tak ada apa lah. Luka sikit je" balas Maya ringkas. "Tipu lah tak ada apa-apa. Kenapa ni?" tanya Hazri lagi.

"La...abang ni. Luka sikit je. Abang jangan risau ok?" 
"Tak la. Tu baru jari. Semalam kaki awak terpijak kaca. Dah terhencot-hencot berjalan.Apa je awak buat kat rumah ni sayang?"
"Ala..sikit je.Abang jom jom naik atas!" Maya menarik tangan suaminya. Hazri tercengang-cengang. Menurut saja kemahuan isterinya.
"Taaadaaaaaa!!!!"

Hazri melopong. Terkejut. Bungkam. Melihat bilik tidur mereka yang penuh dengan bintang kertas yang pelbagai warna. Melekat di dinding. Ada yang di dalam balang. Bermacam-macam bentuk balang. 
Maya mengucup pipi suaminya. "Selamat Ulang Tahun Sayang!"
"Eh..birthday abang ke?"
"Laaaa...yelah."

Hazri mengucup manja dahinya Maya dan memeluk erat. "terima kasih sayang" bisik Hazri lembut ke cuping telinga isterinya.
"Bila sayang buat semua bintang-bintang ni?" 
"Ermm.. dua hari lepas."
"Dan sebab tu jari awak tu berplaster kan? Kaki tu kenapa? baik bagitau sekarang sebelum abang bertukar jadi ketam sepit jari sayang tu?"
"Eh jadi ketam pulak dia."
"Sebenarnya salah satu balang pecah. Kaki terpijak kaca. Tu yang luka. Jari ni pulak berplaster sebab luka sikit. kertas tu keras sangat"
"Sayang, gila ada 44 macam. Agak-agak sayang ni gila yang nombor berapa?" Hazri senyum. Sengaja dia mengusik isterinya.
"Gila saya ni nombor 1. Tiada dua, tiada tiga, tiada empat" Maya senyum nakal. Hazri peluk erat isterinya.
"Tapi kenapa bintang?"
"Sebab saya penah cakap nak jadi bintang pada abang. Saya tak layak dan tak mampu pun jadi bintang. Jadi bintang-bintang kertas saya buat mewakili diri saya. Biarpun bintang-bintang ini tak sebanyak bintang-bintang yang ada di langit. Tapi, kasih sayang saya, setia saya pada abang sebenarnya melebihi bintang-bintang kertas ini."

Hazri terharu.
"Selamat ulang tahun sayang" ucap Maya sekali lagi.

3 comments

March 31, 2012 at 10:37 PM

amboi kemain.... aummmm....

April 1, 2012 at 12:13 AM

hehehe.. manisnya!!

nak order kisah manis macam ni lagi dari KA hehe..

April 1, 2012 at 11:15 AM

syahdu betul dialognya...hihi..kalau real ada macam ni...kan bagus..aman rumahtangga...:)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...