Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Saturday, March 3, 2012

Autumn

9:00:00 AM | | Best Blogger Tips


Hampir seminggu Jamie tidak nampak gadis idamannya di taman . Entah ke mana hilangnya bidadari berhati dingin itu pergi . Bangku itu , sudah berhari-hari kosong . Jika dilihat pada timbunan daun yang gugur di keliling bangku tersebut seolah sudah lama bangku itu tidak diusik .  Kalau dulu , sering saja tempat itu menjadi tempat istirehat bidadarinya , seorang gadis yang sering berpakaian serba hitam . Bercelak hitam tebal , rambut perang yang kelihatan tidak terurus tetapi cantik . Gadis itu akan sentiasa berada di bangku yang sama setiap petang bersama pensil dan buku 'sketch' berwarna hitam . Tangannya menari-nari melakar sesuatu yang Jamie tidak pernah berkesempatan untuk melihat . Ketika matahari mula terbenam , gadis idamannya akan berhenti melukis . Sebelum beransur pulang , seperti kebiasaannya gadis itu akan menangis . Jamie tertanya-tanya hingga ke hari ini . Mengapa menangis ? Tetapi Jamie tidak mempunyai keberanian yang teguh untuk tampil dan bertanya . Bimbang dicop sebagai penyibuk . Lalu ditelankan sahaja pertanyaan yang tergantung di hujung bibirnya .

Jamie melepaskan keluhan panjang , kesal dan buntu . Kemana hilangnya si pencuri hati . Mungkin terlalu bodoh untuk Jamie mengungkap perasaan rindu padahal dia hanya orang asing yang tidak disedari kewujudannya oleh si gadis . Tetapi hatinya sakit , memberontak ingin melihat wajah tenang dan sayu gadis pujaan hatinya . Wajah yang sentiasa pucat tetapi tenang untuk dipandang . Tidak pernah senyum . Jamie memerhati kelilingnya . Mana tahu kalau-kalau gadis itu sudah menukar lokasi . Mungkin gadis itu sedar dirinya sering diperhatikan oleh Jamie dari jauh . Tetapi tidak ada figura yang di carinya . Hanya sekumpulan gadis yang terlalu normal , memandang ke arah Jamie dengan tingkah laku gedik yang dibuat-buat . Tersenyum gatal . Jamie berpaling ke arah lain , meluat . Semua gadis ini spesis gatal yang cukup meluat untuk dijadikan teman . Tidak seperti bidadarinya . Jauh lebih sempurna .

Setelah berjam-jam menunggu , Jamie berputus-asa . Dia dapat mengagak gadis yang ditunggu tidak akan muncul . Perlahan-lahan dia berjalan ke bangku kosong yang dari tadi diperhatikannya dan duduk . Sekali lagi Jamie mengeluh . Hatinya sakit menahan rindu yang membuak-buak . Ingin saja diluahkan tetapi seolah peluang itu telah lama berlalu meninggalkannya . Jamie tunduk memandang ke tanah sambil tangannya menekup muka . Cuba ditahan air mata lelaki yang ingin keluar tanpa sebab . Tidak . Ianya bersebab . Tetapi satu alasan bodoh . Kerana rindukan gadis yang tidak dikenali . Bodoh ! Memang terlampau bodoh .

Tiba-tiba bahunya ditepuk . Perlahan-lahan Jamie mengangkat muka . Seorang budak perempuan bergaun putih dan berambut panjang berdiri tegak di hadapannya . Tersenyum lebar . Jamie diam , kaget melihat gadis itu . Seperti biasa dilihat tetapi lupa di mana wajah itu pernah ditatap . Budak perempuan itu menarik tangan Jamie dan diletakkan segulung kertas lukisan pada tangannya . Jamie memandang lama budak perempuan itu . Pandangannya beralih pula pada gulungan kertas lukisan yang diletakkan pada tangannya tadi . Perlahan-lahan gulungan lukisan itu dibuka . Jamie terkedu , diam melihat potret wajahnya . Setiap butiran dilukis dengan kemas dan betul . Rambutnya yang panjang , hidungnya , malah skarf yang slalu dililitkan dilehernya juga dilukis mirip skarf miliknya . 

Belum sempat Jamie ingin bertanyakan tentang lukisan itu pada budak perempuan yang memberikannya , kelibat budak perempuan itu sudah hilang . Jamie mencari-cari budak perempuan itu di kiri dan kanan tetapi tidak kelihatan . Jamie diam dan buntu . Lukisan tadi di tatap semula . Pada bahagian bawah kiri kertas lukisan itu tertulis sesuatu yang membuatkan Jamie tersenyum dan menangis tersedu-sedu pada petang itu . Daun akan terus berguguran mengisi bangku kosong yang pernah menjadi tempat duduk seorang bidadari .

             -Autumn-
         18 March 2008
     St. John Medical Centre

12 comments

March 3, 2012 at 11:18 AM

alaaa mati ke gadis berhati dingin tu...tak best la macam ni...
tapi kispen ni sweet, sebab betul2 kispen, boleh dihabis dalam tiga hembusan nafas saja...

March 3, 2012 at 11:24 AM

dah baca... lalalala.... enough rasa kispen kamu sepnjng berlayaran bersama kami...

ps: satu hari nanti aku rasa mahu pindahkn ke semua kispen yg ada di dlm blog menjadii naskah lengkap yg boleh digendong ke sana ke mari.... apa kata lady? Secret 7 Writer Jilid 1 mungkin... haahahahaha... jom lady kita buat 2 buku aja... akak satu saya satu... hahahaaahahhaha

March 3, 2012 at 11:32 AM

haha....macam biasa semua saraf otak jadi bercelaru sekejap...genre suspen thriller memang makanan kamu ye ke?ini sangat nice...

March 3, 2012 at 7:07 PM

@Bidadari Syurga

yaa... aku setuju.. hehehe. Aku akan belinya.. huhu. =)

March 3, 2012 at 7:07 PM

oh... cerpen ini sweet dan sedih.. =)

cinta yang tidak terluah mungkin? huhuhu

March 3, 2012 at 7:43 PM

kispen misteri...

siapa dia? oh..aku asik membayangkan si gadis itu...

March 3, 2012 at 9:19 PM

Lady : Nampaknya begitulah akhirnya. hehe. terimas sis

Bidadari : Banggalah tu dia baca awal. haha. Mahu juga.

El : Takpe. Hadam perlahan-perlahan. Nanti akan terbiasa juga XD

Ree : Definitely . Terimas ye :)

Nong : Biarkan dia membawa misterinya hilang bersama-sama.

March 3, 2012 at 9:24 PM

@reenapple
seriuskah? dengan kemungkinan 200-300 kispen di dalam satu buku.

March 4, 2012 at 2:56 AM

yang ini betul-betul padu Sparrow..
gua suka giler..

(Y)

March 4, 2012 at 3:01 AM

@Bidadari Syurga

yaaa... heheh. Aku baca je semuanya. Eh.. dah 200-300 dah eh?

*tak perasan . =)

March 4, 2012 at 9:01 PM

cnta yg x kesampaian..tp betuah si gadis krn pernah bertahkta di hati seorg jejaka yg betul2 syg kn dia... T_T

March 5, 2012 at 10:09 AM

hua. mot suka la. mot suka citer ni. wlwpun last tu mot tak paham dia mati ke apa. tapi mot tetap suka.

"wow. ni citer yg kedua takde adegan bunuh dan kapak dan carik dan koyak dan darah membuak2" otak dan hati mot ligat mencari jawapan

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...