Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Friday, June 22, 2012

Hikmah Di Sebalik Dugaan #6

9:00:00 PM | | | Best Blogger Tips
Hikmah Di Sebalik Dugaan [ #1 - #To Date ]





Hujung minggu sangat membosankan di bandar. Kalau di kampung sekarang, aku dah main kejar mengejar dengan anak jiran sebelah. Kak Lisa pula, sibuk menyapu di halaman, menyidai baju kemudian menyiapkan sarapan. Hujung minggu inilah nak merasa makanan istimewa. Kalau tak, makan roti atau kuih. Arwah ibu pula...tak habis-habis menjahit baju. Namun ibu tidak pernah mengabaikan kami. Sambil menjahit, ibu akan bercerita tentang arnab dan kura-kura takpun kisah lucu yang membuatkan kami berdua tak kering gusi dibuatnya. Aku tersenyum sendirian sehingga air mata gugur pun aku tak sedar. Tiada siapa dapat mengganti ibu. Aku rindu ibu.

“Adik Nur bangun. Akak...dah siapkan sarapan. Eh, kenapa nangis ni? Daniel buli adik Nur lagi ke?”
“Tak adalah, kak. Adik ingat ibu.”
Kami berpandangan seketika kemudian akak terus memelukku erat tanpa berkata apa-apa. Pelukan hangat dari akak membuat aku sedar aku tidak bersendirian di dunia ini. Emm...kalaulah akak menyimpan perasaan terhadap abang Fat, bolehlah aku terus bermusuh dengan Daniel dan tinggal di rumah besar ini.
“Akak! Daniel dah bangun belum?”
“Dah bangun. Dia kat dalam bilik main PS3. Kenapa? Adik Nur! Mandi dulu baru pergi main!.”
Terkocoh-kocoh aku berlari ke arah bilik Daniel yang daun pintunya sedikit terbuka.
“Oit, comot! Kau apa hal masuk bilik aku ni? Ini mesti baru bangun tidur ni. Wei, aku dah mandi tau.!”
“Bisinglah kau ni Daniel. Eh, aku nak cakap sikit dengan kau. Stop jap games kau tu. Sat lagi sambung la.”
Daniel mencebik kepadaku.
“Kau buat muka macam tu lagi aku sepak baru tahu.”. Daniel buat muka cuak. Tahu takut. Hari tu dah kena tumbuk kalau nak rasa lagi, aku ok saja.

“Cakaplah cepat.”
“Emm...macam ni. Apa kata kita satukan ayah kau dengan kak Lisa.”
“Apa? Mustahil!”
“Kenapa pula?”
“Semalam terkantoi tau. Kak Lisa dah tahu ayah aku iaitu En. Amran dengan abang Fat tu orang yang sama.”
“Aik, macam mana boleh terkantoi lak?”
“Hehe...aku terbocor rahsia semalam.”
“Kau ni...musnah semua plan kita rancang. Sekarang ni, dorang bergaduh la ek?”
Daniel mengangguk sambil menggaru kakinya yang gatal. Baju biru muda membuatkan dia nampak kurang comel dari aku. Hahaha...
“Eh, sejak bila pula kita rancang plan hah?! Kau tu dah la comot ada hati nak satukan kak Lisa dengan ayah aku!”
“Kau ni bodoh la. Harapkan belajar kat sekolah tapi tak pandai-pandai. Kalau akak aku kahwin dengan ayah kau, hari-hari kita boleh gaduh.”
“Kau ni gila ke apa? Siapa nak gaduh hari-hari?”
Aku menampar dahi.
“Aku dah give up. Ok lah bye.”
“Eh, kau nak pergi mana?”
“Pergilah mana-mana pun.”
“Kalau ayah aku kahwin dengan akak kau, kita boleh gaduh hari-hari ek?”
Aku mengangguk malas. Payah cakap dengan muka tapir ni. Tak reti bahasa Jepun.
“Ok aku setuju. Apa plan kita sekarang?”
“Macam ni...”, dan aku berbisik ke telinga Daniel tentang rancangan untuk menyatukan akak Lisa dengan Amran.




Hak Cipta: lynethewriter
-Bersambung-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...