Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Saturday, May 19, 2012

Kerana Seorang Lelaki #3

9:00:00 PM | | | Best Blogger Tips
Kerana Seorang Lelaki [ #1 - To Date ]


“Adik! Mai sini jap.” Tiba-tiba pula abang memanggilku. Tak pernah sebelum ni. Kebiasaannya abang akan terus memecut kereta kesayangannya itu sebaik sahaja kaki aku memijak tanah kolej tersebut.

“Ade ape bang?Nak bagi duit tambah ek?”. Sengaja aku mahu bergurau. “Taklah. Meh duduk tepi abang jap. Abang rindu la kat adik. Abang sayang adik sangat-sangat. Adik la satu-satunya harta abang yang paling berharga dalam hidup abang. Abang nak adik jaga diri baik-baik tau. Jangan nakal-nakal. Adik makin dewasa. Tanggungjawab semakin besar. Ingat Allah selalu. Jangan lalai dalam hidup, nanti menyesal tak sudah.Padan muka adik”,sambil mencubit pipiku.Tabiatnya. Sempat lagi abang bergurau walaupun dalam nada yang serius.

“Amboi, panjang lebar abang pesan kat adik? Ada surprise ke?”. “Asyik-asyik surprise. Suka sangat dengan kejutan. Nanti sakit jantung baru tau!”. Bebel pula abang ni. “Yela..adik jaga diri la ni. Abang pi la kerja tu, dah lewat ni tau! Tata abang sayang intan tak berpayung”. Laungku sambil ketawa. Abang melayangkan flying kissnya. Lain benar abang pagi ni.Terasa janggal pula.

"Ok, kelas kita tamat disini saja hari ini.J angan lupa siapkan tugasan berkumpulan tu.Jangan buat sambil lewa aje!. Nanti markah sikit awak semua jangan salahkan saya. Assalamualaikum". Akhiri Cik Nita.
"Nak keluar, keluar jela. Panjang lebar pulak cakap. Menyampah aku", terdengar suara-suara sumbang. 'nak call abang la.. nak pergi jalan-jalan..lalala'.. hatiku menyanyi riang.

'somebody told me you had a boyfriend
who looked like a girlfriend'

Tiba-tiba telefon bimbitku berdering lagu The Killers.  Abang?Apasal abang pulak yang call?
"Hello abang? Kenapa call adik ni? Ada apa? Eh bagus jugak abang call,adik baru nak call abang. Adik dah habis kelas ni. Abang ada dekat mana? Boleh jemput adik sekarang?", bertalu-talu soalan aku pada abang.
"Sorry adik, abang ada hal la..tak boleh datang jemput adik.Adik tumpang Lina boleh? Rumah Lina dekat je kan dengan rumah kita? Maaf adik, abang betul-betul ada hal ni. Sorry sayang."

"Ok la,leceh la abang ni.Tak cakap awal-awal.Adik tak tahu Lina dah balik ke belum.Nanti la adik call Lina.Ok,tata abang." Rungutku pada abang.Abang diam.Aku matikan telefon bimbit.
----------------------------------------------------
Azan Asar berkumandang di corong radio kereta Lina.

"Lina,kenapa aku rasa macam tak sedap hati je ek?Dari tadi jantung aku laju je.Aku takut la Lina. Aku takut kalau terjadi apa-apa dekat abang Ziqri.Tak pernah dia tak datang jemput aku.Aku takut la Lina."

"Weh relax la beb.Ape pulak yang nak jadi kat abang Ziqri kau tu? Kau tu yang emo tak tentu pasal. "Tegur Lina. Itulah Lina.Kasar namun hatinya baik. Tak pernah lokek dengan aku. "Hmm..ok.Aku nak tidur jap ek. Sampai nanti kau kejutkan aku."

"Yolah puan besar, rumah dekat pun nak tidur jugak. Memang dasar beruang panda!. "Aku biarkan saja Lina dengan ngomelannya.Letih.

"Weh Rin! Bangun! Bangun! Ada kemalangan la depan tu. Nampak macam kereta abang kau la. Weh bangun la cik panda oi!". Aku terkejut dek suara Lina yang mengganggu lenaku.

"Hah?Abang aku? Kemalangan? Ya Allah!". Tergesa-gesa aku membuka pintu kereta. Berlari meninggalkan Lina yang masih berada di dalam kereta.

"Abannngggggg! Abang saya! Tepi! Tepi! Tu abang saya. Tolonglah tepi!".

Aku merintih.Sesak.Aku tersepit dalam kerumungan orang ramai. Aku terus menjerit nama abang.
"Rin! Rin!". Lina menjerit namaku. Aku tak peduli. Abang aku lebih penting.

"Airin!". Terdengar suara garau memanggil namaku. Makin lama makin lantang namun aku tak peduli.
"Kirana Airin Amri!". Aku berpaling.Tak mungkin! Aku terus berlari ke arah lelaki itu.

"Abang..adik ingatkan abang tadi.Adik takut.Adik..adik..". Aku teresak-esak dalam dakapan abang.
"Dah..dah. Abang kan ada kat sini. Apa la adik abang sorang ni. Tak tengok dulu siapa. Abang hidup lagi ni ha".Abang tersenyum sambil mengelap air mataku.

"Dah jom balik. Abang dah telefon ambulans.. Tu ha,ambulans dah datang. Tugas abang dah selesai."
Kami pulang ke rumah. Abang belum berhenti tersenyum dek perangai aku. Lina pulang kerumahnya.
Tapi kenapa hati aku masih rasa ada sesuatu yang akan terjadi? 

Hak Cipta: Cik Teddy
-Bersambung-

3 comments

May 19, 2012 at 10:43 PM

salam ~ 1st time singgah di blog nie.. jalan cerita yang menarik... teruskan usaha... saya suka baca cerpen di blog2.. best..

May 20, 2012 at 12:31 AM

aku rasa mcm naka da abang aja. menjadilah watak n skrip dalam citer ni...

ps: aku tunggu emaillah kalau ada sambungannya ya dak? heeeeeeeeeee

May 22, 2012 at 12:30 PM

bilalah sy nak ada abang ni? haha

best betul ada abang macam dalam cerita ni

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...