Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Tuesday, April 24, 2012

Menyesal

9:00:00 PM | | Best Blogger Tips
Lagu Menyesal nyanyian Ressa Herlambang berkumandang di corong radio.

Bila Cinta Tak Lagi Untukku
Bila Hati Tak Lagi Padaku
Mengapa Harus Dia Yang Merebut Dirimu
Bila Aku Tak Baik Untukmu
Dan Bila Dia Bahagia Dirimu
Aku Kan Pergi Meski Hati Tak Akan Rela
Terkadang Ku Menyesal
Mengapa Ku Kenalkan Dia Padamu


Arh~ mengapa lagu seperti ini wujud di muka bumi ini? Mengapa setiap liriknya sangat menusuk dan tepat sasarannya ke dada aku? Aku mengambil kotak kecil yang tersorok di celahan kotak-kotak lain yang tersusun di tepi dinding. Aku membuka penutup kotak itu. Pelbagai kenangan sebenarnya tersimpan di situ.

Aku memandang scarf dan buku nota yang dibalut dengan kertas berbentuk hati berwarna merah. Hati terasa sakit. Pedih. Kenangan itu datang lagi. Kenangan lama. Yang cuba dipadamkan dari sejarah ingatan.

Kalaulah memori ini boleh di ‘delete’ seperti memori-memori dalam komputer. Alangkah mudahnya hidup. Alangkah mudahnya tidak hidup bersama kenangan yang bermula dengan manis namun berakhir dengan pahit.

Menyelak helaian-helaian kertas, yang tercatit segala kenangan. Mataku melihat ‘hadiah pertama’ yang diberikan.

Boarding pass RBA, Bandar Seri Begawan - Kuala Lumpur.

Yang pada mulanya, aku hanya bermain-main untuk mengambil dan menyorokkannya. Namun, ianya menjadi hadiah, sebelum dia berlepas pulang ke Brunei. “Ambillah boarding pass tu. Simpan. Kalau tak nak, buang je, tak apa.”

Terhenti di baris-baris sms yang disemat abadi dalam buku nota ini.
-Mia.-

Semua orang memanggil aku dengan nama Misha. Hanya dia memanggil Mia. Hanya dia. Aku tidak pernah tau kenapa. Dia tidak pernah menjelaskan kenapa dia panggil aku Mia, sedangkan ahli keluarga aku mahupun ahli keluarganya, memanggil aku Misha.

Ah… kenangan lagi.
-senyumlah gadis yang manis. jangan bersedih lagi.-
-jangan lupa makan. nanti kalau sakit abang fi yang susah.-

Tanpa sedar bibir tergaris senyum.

Aku menggeleng-gelengkan kepala. Aku harus lupakan segalanya. Aku dengan dia tidak pernah ada ikatan apa-apa. Hanya kawan. Hanya seperti adik dan abang. Hanya…

Mata aku tertancap di sebaris ayat lagi.
-mia adalah teman terindah. Walau jauh dimata, tetap dekat di hati.-

Teman terindah? Gurauan apakah ini? Entah. Aku tidak pernah tau, pada dia, apa sebenarnya hubungan kami. Kalau aku, aku hanya mengatakan dia relative lelaki aku yang rapat. Aku tak berani nak mengatakan dia seperti abang aku, kerana dia tidak pernah walau sekali menganggap aku adiknya. Tidak juga ku katakan kawan, kerana dia lebih tua dari aku.

-I miss you, mia. Lama sudah kita tak jumpakan.-

Dengan dia, aku tak berani bermain kata. Tidak juga pernah ku balas tiap kali kata-kata rindu terluah dari bibirnya. Aku hanya ketawa dan mengucapkan terima kasih. Tidak juga aku pernah balas ucapan valentine nya. Bagi aku, hubungan kami, tiada kepastian.

Aku tidak tahu cinta itu apa. Namun, bila dia pergi dari hidupku. Hati aku bagai terhiris.

Dan lebih terhiris, bila, baru-baru ini, aku mendapat tahu, gambar-gambar aku banyak dalam simpanannya. Sama ada yang aku sendiri berikan, mahupun yang tidak aku tahu dari mana dia mendapatkan gambarku.

Dan lebih, lebih terhiris lagi, bila kali terakhir aku bertemu dengannya, segala kelakuan dia bagaikan meminta maaf denganku. Malah, dia melebihkan aku dalam segala perkara berbanding orang yang telah menjadi kekasihnya.

Moga dia, bahagia dengan dia.
Aku tidak apa-apa. Kerana hati ini akan terus dingin dan beku.

Aku hanya mahu memadamkan dia dari sejarah ingatan aku. dia adalah kenangan yang indah. Namun, dia hanya sejarah. Sejarah yang tidak mahu aku ingatkan lagi.

Sejarah yang ‘bodoh’.

***

Aku tersedar dari tidur yang panjang. Ouh, mimpi apakah yang pelik dan mengarut sebegini? Lagu Menyesal berakhir. Lor, dengar lagu Menyesal ni pun siap boleh termimpi jalan cerita ke? Tak apa lah, tulis jelah di lembaran microsoft word ini dan hantar ke S7W.


***
p/s: cerita ini tak ada kena mengena dengan penulis. sekian. :)

Hak Cipta: IU

6 comments

April 24, 2012 at 9:05 PM

jangan pernah menyesal akan sesuatu yang pernah buat kau tersenyum.. =)

April 24, 2012 at 11:48 PM

baca sekali lagi :)

April 25, 2012 at 12:57 AM

dah baca gak... :p

April 25, 2012 at 3:17 PM

reen: :)

kak na: hehehe..>:D

kak bs: :D

thank you sebab sudi baca lagi semua ..>:DDD

April 25, 2012 at 11:22 PM

suka kat lagu Ressa Herlambang tu...sweet rasa macam naik perahu kat Venice...sebab ada bunyi akordian...

April 26, 2012 at 9:53 AM

hehe..mcm kisah penulis je... hihi...gurau je..

tahu tak nape dia panggil Mia, sebab dia punya rasa yang istimewa pada Misha... hihi

nice!..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...