Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Sunday, December 25, 2011

I Love You, Idiot!

9:00:00 AM | | Best Blogger Tips

Iman Nur Aima



Yahoo Messenger
Iman: joooomm... gi dating?
Salleh: tak mau la... guna perkataan tu...
Iman: perkataan dating? ingat awek lama la tu...
Salleh: (-_-!)... ok... tempat biasa...

Message received 9.01pm

Sudah setahun Iman dan Salleh berkawan. Selama itu juga lah lagi terang, jelas dan nyata Iman yang mengejar cinta Salleh. Iman akur, Salleh ada faktor X yang sukar dijelaskan meskipun menggunakan bahasa yang “high end”. Salleh, masih solo biarpun usia menjangkau 30-an, lelaki yang kemas, raut wajah menyenangkan mata memandang. Orang puteh kata dia jenis “hunky”. Gaya bersahaja, berjiwa sensitif dan romantis tapi tak terlihat. Sekejap-sekejap kasar percakapannya, sekejap-sekejap lembut tingkah dan pertuturannya. Salleh! Mengapa sukar sangat untuk dibaca.

Lantas, Iman acapkali bermonolog jauh di sudut hati. Sampai bila nak menunggu!? Menunggu Salleh memahami isi hati lelakinya bahawa dia juga perlukan seorang teman hidup. Sampai kucing bertanduk!? Sampai sungai mengalir ke hulu!? Sampai bulan jatuh ke riba!? Sampai kambing rajin mandi!? Mustahil. Mungkin Salleh pernah kecewa. Sebab itu Salleh terlalu berhati-hati. Satu kemungkinan.

Manakala Iman - gadis optimis yang mengejar cinta. Ya, tipulah kalau kata Iman tidak berangankan keindahan namun dia optimis. Percaya bahawa mencintai dan dicintai itu juga satu kemungkinan. Oleh itu, dia optimis se-optimisnya. Sudah empat kali optimis diulang dalam perenggan ini. Menekankan kepercayaan Iman bahawa –
(1) Mencintai, tidak bermakna harus pengakhirannya bersama orang yang dicintai itu;
(2) Mencintai tanpa pengertian bermakna harus bertangungjawab ke atas perasaan sendiri.

Dialog selepas 10 bulan perkenalan, ketika makan malam di gerai nasi lemak yang terkenal di pinggir kota.
Iman: Andaaa....kenapa anda masih belum lagi suka kepada saya? (Ini adalah kali ketiga soalan dengan maksud yang sama diajukan oleh Iman kepada Salleh selama tempoh perkenalan)
Salleh: Sebab kamu belum lagi cukup menambat hati saya... (Penolakan buat kali ketiga berturut-turut)
Iman: Kecewa (-_-!)... tapi kenapa? (masih optimis atau sekadar melindungi hati dari tercalar)
Salleh: Tak ada sebab cuma belum lagi... niee... saya nak nasihat, kalau nak cari calon suami, cari yang jaga solat... menjaga solat itu sukar kecuali bagi orang yang sabar. (Motif?)

Dalam hati Iman berkata-kata  “Ya... saya tahu, dan saya dah jumpa orang itu dalam diri kamu tapi kamu menolak saya”.
Malam itu, Iman memujuk hati sendiri. “Tak mengapalah...well at least I tried...tak ada penyesalan”. Lama Iman menyepi. Tidak mencari dan langsung pula tidak dicari. Iman meneruskan hidup seperti biasa sahaja. Tiada emosi tanpa arah, tiada tangisan sedu sedan. Biasa-biasa saja tanpa obsesi yang jelas atau keterlaluan terhadap rasa kecintaan yang tidak kesampaian. Optimis se-optimisnya.

2 bulan 5 hari berlalu semenjak pertemuan pada malam penolakan kali ketiga itu.

Yahoo Messenger
Salleh: where are you going? what just happened?
Iman: hmm?
Salleh: baru buka fb...
Iman: I quit my job
Salleh: so pergi mana? ke mana? (Nada-nada risau akan kehilangan)
Iman: hati saya berbunga-bunga pabila kamu bertanya begini? Haha (Perasannnn lagi...)
Salleh: you’re not going far away aren’t you?
Iman: InsyaAllah tak...i’m still here
Salleh: let’s grab some dinner?
Iman: ok. anyway, you’re still on my no 1 list :)
Salleh: ingat dah padam dari senarai...
Iman: not just yet...

Messages received 8.44pm

“Not just yet...” bisik Iman. Iman akan membuat percubaan keempat dan terakhir. Tapi sebelum itu, kena redha, kena pasrah, kena bersedia untuk kemungkinan. Cuma, masalah terbesar Iman ialah setiap kali dia keluar bersama Salleh, dia akan rasa berbunga-bunga. Dan jika takdir menentukan bahawa dia dan Salleh tidak menjadi pasangan yang halal, maka, sedikit kalau pun tak sebanyak, dia akan merasakan kekecewaan yang maha dalam juga walau bagaimana hebat pun sikap optimisnya. Dan jumlah kekecewaan yang sedikit itu! Count!

Malam itu...
Salleh menghantar Iman pulang ke rumah dengan kereta yang Salleh gambarkan sebagai separuh terbarai. Sakit perut Iman ketawa mendengar penerangan Salleh akan kereta miliknya itu. Cuma Iman sedikit pun tak pernah kisah. Dia percaya “money is something but it is not everything”. Manakala Salleh, ada sedikit pendapat bercanggah dan itu boleh dianggap sebagai “common”.

Sebelum melangkah keluar dari kereta, Iman menguatkan azam untuk membuat perbualan. Menyedari Iman akan menghabiskan sedikit lagi masa bersamanya di dalam kereta, Salleh tersenyum, sambil tangannya bergerak pantas meregangkan pintu kereta tempat duduk pemandu tanda hormat kepada gadis yang berada disebelahnya. Sedikit pun Iman tidak kisah malah kagum seketika.

Iman: Just picture your life for me? 30 years from now, 40 years from now? What's it look like? (Skrip filem The Notebook terpacul dari mulut Iman hasil dari pemerhatian berkali-kali filem adaptasi novel Nicholas Spark itu)
Salleh: Saya tak pandai lah benda-benda macam ni... (Muka merah seakan menanggung malu yang teramat)
Iman: Haaiissshh...tak boleh nampak ke? (Pasrah... Iman berkira-kira untuk menghadapi kekecewaan lagi)
Salleh: Saya tak tahu... (Ringkas punya jawapan)
Iman: Tak pe lah...  saya faham... (Tersenyum dan kecewa)

Iman bersedia pulang – terbayang akan dia bersugul memeluk beruang hijaunya malam ini untuk menelan kenyataan tapi Iman masih mampu tersenyum manis. Mungkin juga masih belum dapat menghadam akibat dari perbualan ini.
Pintu kereta dibuka lantas kaki diusung keluar perlahan-lahan. Sempat lagi Iman menoleh dan mengucapkan terima kasih kepada Salleh yang tidak ketahuan tingkahnya. Mungkin persoalan tadi benar-benar membebankan. Kasihan pun ada melihatkannya. Salleh membalas ucapan terima kasih Iman separa berbisik “Jumpa kamu lagi nanti...”, matanya tepat tertumpu kepada stereng kereta. Iman tersentak mendengar balasan itu. Misteri apakah lagi yang akan dihadapinya. Namun, cukuplah pergolakan emosi yang dihadapi mereka untuk malam ini. Sambung lagi kemudian. Iman perlahan-lahan menutup pintu kereta depan penumpang.

Sebelum pintu terkatup rapat, Iman sempat melepaskan keluhan yang jelas... “I love you, idiot...”. Segera Iman menjauhkan diri dari kereta. Salleh menekan pedal minyak kereta lalu bergerak pergi. Hati lelakinya berbisik “I love you too idiot...”.

Orang puteh kata “no string attaches”. Mungkin. Tak pasti. Sukar dibaca. Pelik. Misteri. Aarrgghhh!! Manusia itu sendiri... rumit!! Inikan pula perasaan. Dan cinta itu indah selama mana ia belum diungkapkan.

*imaginasi pena iman nur aima*

15 comments

December 25, 2011 at 10:58 AM

pnulisan boleh dperbaiki lg

nice try

December 25, 2011 at 11:44 AM

Rasa nak pangg je salleh tu, boleh tak? Neway, nice kispen..

December 25, 2011 at 11:59 AM

nice :)

nak cuba menulis tapi takut hehehe

December 25, 2011 at 1:30 PM

jrg orng macam iman.. adakah kumengenali dirimu wahai penulisnya? ;)

teruskan usaha yer.. kite same2 mengejar cinta..

cuma cintanya berbeza..

December 25, 2011 at 9:30 PM

for god sake... dpt rasakan... wahai iman... sebetulnya Salleh bukan menidakkan ketentuan hati. cuma bila byk sgt perkataan yg acuh-tak-acuh makanya kamu akan dikekalkan di tempatnya. selamat...

ps: tulisan yg bagus. just nice. heeeeee sian Salleh... tunggu ya Iman.

December 25, 2011 at 10:15 PM

Iman yang cekal..well done!

December 25, 2011 at 11:54 PM

Some things are better left unsaid . =)

December 26, 2011 at 6:45 AM

weeeee
mahu tap penuh sgt mende yg rumit dlm diri ye
heeeee
suke!

December 26, 2011 at 2:37 PM

terima kasih semua... :)akan cube menulis dengan lebih baik lagi...

@bidadari syurga...selamat....exactly!

@lady windsor...sila2...

@ladybird... ^_^\/

smiles for everyone...thanks a bunch!

December 26, 2011 at 5:19 PM

Bila Suha Memegang Pena:
Blog ini memang untuk tmpt mencuba. practice make perfect.

December 26, 2011 at 8:05 PM

@bidadari syurga & @bila suha memegang pena...yes...blog ni bole jadi platform yang baik untuk mula menulis & membaca! :)

December 27, 2011 at 8:07 AM

setuju dengan komplen...ehh komen heroiczero...
sesuatu tu kadang kadang lagi elok dibiarkan tak diluahkan...

December 30, 2011 at 1:59 PM

sweet ending.. like it much and oso i like so much movie "no string attaches” hehe...

*ayatnya santai tak perlu pening kepala nak baca.. NICE!!!

January 16, 2012 at 1:32 PM

nice..i like dis..
tapi kesian kat iman...huhu..

Anonymous
January 18, 2012 at 6:36 PM

@iffah...thanks..insyaAllah...eager to learn :)

@mega senja... cekal tapi malang... :P

@heroiczero...agreed! :)

@aimie amalina... rumit itu thrill kaannn... hehe

@el mariachi... saya lebih2 setuju lagi..hehe -_-!

@nong andy...thanksss.. i like 'no string attaches' the movie tu juga:P

@teenager housemaid...yup..kesian but at least iman berani berhadapan dng perasaan sendiri...:: tak pendam2 dan menyesal kemudian hari :)) hehe... regret forever or die trying :P

cheers,
iman nur aima :)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...