Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Tuesday, November 27, 2012

Redup Sinar Matamu - Musim 2 - Part 4

9:00:00 AM | | | Best Blogger Tips

Aku tak boleh teruskan hidup sebegini.Aku tak boleh terus terusan asyik termenung sahaja...pagi petang siang malam apa yang aku fikirkan hanya tentang Yati...Sehingga aku tak mampu lagi mengingati tentang hal lain...begitu sarat sekali apa yang kutanggung...akhirnya aku gagahkan diriku untuk mencoret surat untuk Yati...surat yang terakhir...Ya... yang terakhir kerana aku rasa aku perlu berdiri di atas realiti. Di atas dunia yang nyata. Bukan angan angan lagi.

Tiba satu ketika aku merasakan yang aku tidak mengenali apa sebenar kemahuan diriku atau Yati...Di manakah destinasi hubungan kami berdua...Aku telah berfikir sewajar wajarnya dan membuat pertimbangan dengan berkali kali...Bahawa jika seseorang itu tidak mahu memberi khabar berita pada seseorang yang mahu tahu khabar beritanya..maka tentulah secara logiknya orang itu mahu melupakan orang tersebut...

Setelah yakin dengan keputusan itu aku membuat satu lagi langkah wajar dengan bertanya pada orang ketiga yang boleh di percayai...Mana mana orang yang boleh dipercayai di dalam hidupku...Hanyalah seorang despatch di sekolah itu yang selalu menghantar surat suratku ke pejabat pos...Kerana pernah juga despatch itu bertanya kepada aku...siapa orang yang selalu dikirimkan surat tu...

"Must be special lah ini sarikei...yang kau hantar surat ni brader..."kata Arul seorang despatch di sekolah tersebut.

"Mestilah...kau sorang je tahu pasal ni Arul...than you must keep this as a secret..."

*******************************************

"Arul I have to ask you la brader..."
"Whats that la macha?Kau nampak serius je...Ada surat kau nak mintak aku tolong kirim ke?"
"Yes...And maybe this is the last surat aku kasi kau kirim..."
"Why like that la macha?"
"I think she wants a break of our relationshiplah Arul"
"Kau sure?"
"Yes sure...dah 99 hari dah aku tunggu dia balas surat aku..."
"Kau tipu dey...baru je sebulan..aku tahu lah aku yang kirim ke pejabat pos..."
"Saja aku nak tambah cerita la dey...hahaha..."
"Well, frankly speakinglah brader...I think you do the right thing..."
"Thank you Arul..." lantas aku hulurkan surat yang terakhir buat Yati...surat memaklumkan bahawa tiada lagi ikatan seperti dahulu antara aku dan dia.

*******************************************

Surat kepada Yati yang terakhir...


Yati yang di sayangi...

Mizi harap Yati berbahagia hendaknya di sana...tentang diri Mizi memang tiada lagi musim indah seperti mana masa lalu...yang ada hanyalah keperitan hidup seorang sahabat yang dilupakan...tidak berniat Mizi menyindir Yati jika itu yang Yati fikirkan...

maafkan Mizi Yati...jika Yati tersinggung dengan kata kata Mizi dalam surat ini...dalam surat ini tak ada yang lain kecuali perasaan hati seorang sahabat untuk sahabatnya yang pernah di sayangi dan di rindui...atas sebab itu juga Mizi tak sanggup lagi berdolak dalih lagi akan perasaan Mizi sekian lama...

mungkin Yati mempunyai alasan tertentu untuk tidak lagi mengutus surat buat Mizi...sebagai manusia yang menyedari hakikat kehidupan ini...tentang hati manusia bila bila boleh berubah Mizi faham akan tindakkan Yati pada Mizi...

untuk tidak memanjangkan lagi kandungan surat ini dengan kata kata yang menyesakkankan perasaan antara kita berdua...maka dengan kehadiran surat ini adalah yang terakhir dari Mizi...

Mizi harap Yati berbahagia selamanya tanpa Mizi...Mizi tidak meminta apa apa dari Yati sebab cukuplah apa yang Yati beri pada Mizi selama ini...

dan Mizi rela mengundur diri dari hidup Yati maksudnya selepas ni kita tidak ada apa apa hubungan lagi.semua kenangan manis itu akan Mizi simpan dan abadikan dalam kenangan...

selamat tinggal Yati ku sayang...
selamat berbahagia di masa hadapan mu...


Mizi

13 comments

Anonymous
November 27, 2012 at 2:57 PM

ldr memang payah, byk org terkandas, tapi tak mustahil suatu hari nanti, bila otak dorang dah matan n berfikir, serta kuasa tuhan tu kan...? memang jodoh.

ps: kispen ini harus ada penamatnya. sebab lama tunggu, sampai aku baca draft sesiap... hak hak hak.... weeeeeeeee...


[BS]

November 27, 2012 at 3:22 PM

ye boss..tunggu aje ye kesudahannya...susah nak mantain Long Distance ni kan...

November 27, 2012 at 8:02 PM

hubungan jauh ni kalau tak ada usaha dari keduanya memang payah nak kekal. salute lah pada pasangan yg mampu bertahan..

Abg Bro.. bestlah baca perbualan Arul dgn Mizi tu... aku baca siap dgn intonasi lagi ekekekkeke

November 27, 2012 at 9:04 PM

ada ke pasangan yang mampu bertahan?hemmm..pengorbanan cinta namanya..
memang abang bro pun terikut gak dialog Arul tu..rasa nak spin off watak dia aje next kispen ...hahaha...

Anonymous
November 27, 2012 at 10:32 PM

Nice. Akhirnya ada penggerak.

Cerita ni best tapi dua episod belakangan ni semacam tersekat. Tak bergerak. Mungkin juga sebab watak mizi otu sendiri sedang berperang dengan emosi.

Apa2 pun, terbaik. Harapnya lancar :)

-HZ-

November 27, 2012 at 11:45 PM

hehe...memang mizi berperang dengan diri dia sendiri bro...tq baca and komen..

November 28, 2012 at 9:40 AM

cepatlah abg el habiskan..hahaha. nak tahu apa lah sebenarnya jadi kat Yati tu..Mizi tu setia..pass kat sy je la.. :P

November 28, 2012 at 10:57 AM

k.a - aiseyyy...abang bro pun tak sabar jugak ni nak tahu kesudahannya..hahaha..tq baca dan komen..

Anonymous
November 28, 2012 at 7:02 PM

pernah ada long distance relationship... sakit cuma diri dan Allah yang tahu... perlu ada commitment dari kedua pihak... jika seorang sahaja yang commit... memang hati terluka... jiwa merana...

*hanya mampu sabar ketika itu... :)

- gorie -

November 28, 2012 at 7:56 PM

Anonymus - nasib baik dah tak kena mengalaminya lagi kan..bayangkan sekarang bukan setakat cinta saja..kalau menuntut tanggungjawap macamana? kena posting jauh jauh ke?memeng satu pengorbanan...

Anonymous
November 28, 2012 at 8:05 PM

alhamdullillah... dah mend balik all the broken pieces... :)

jika kena posting jauh2... memang kena duduk berbincang dari hati ke hati... sanggup ikut atau sanggup tunggu... either one... :)

jika masih berdua... maybe boleh minta cuti tanpa gaji... berhenti kerja... apa2 pilihan yang sesuai dengan situasi... :)

jika dah ada anak... yang dah sekolah... kena fikir sama kebajikan anak tu kan... :)

itu cuma opinions saya sahaja... :)

*for greater good... :)

- gorie -

November 28, 2012 at 9:23 PM

Anonymus @ gorie - seronok lak bila kispen ni jadi pembuka minda kita semua kan?camtulah realitinya...huh!!!tq baca and komen...

Anonymous
December 3, 2012 at 10:11 AM

Erm, kebanyakan cerita pasal cinta. Penulisan memang pasal cinta ke?

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...