Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Monday, May 14, 2012

Surat Dari Palestine

9:00:00 AM | | | Best Blogger Tips


Asireh Al Syamalieh
Birzeit University
P.O.Box (14)
Ramallah / Palestine

12 Mei 1997

Buat sahabatku Robbie yang kini berada di daerah Ireland Utara
Aku tahu pergerakan IRA sekarang telah di sekat
Ku dengar langit mu sedang bergolak juga
Kita sama
Saling menuntut kemerdekaan
Kita juga sama berjuang bermati matian
Menuntut hak kita dan hak nenek moyang kita

Kita sama
Aku cinta pada negara aku
Aku rela mati demi negara aku
Aku tak akan mengaku kalah
Tidak sebelum berjuang
Mereka tak akan mengerti

Sudah lama kita berjuang
Namun pada tahun ini aku dapat tahu pergerakan IRA telah di musnahkan sama sekali..
Aku turut bersimpati...

Aku mungkin juga akan senasib dengan mereka sahabat
Jika aku tidak mengutus surat buatmu lagi
Jangan menangis akan pemergian aku ini
Aku pergi menemui syahid

Aku dan kawan kawan aku di sini telah berpecah pada 3 bahagian
Aku mengganggotai PLO
Manakala kawan kawan aku ada yang mengganggotai Hamas
Ada juga yang menganggotai Fatah

Ternyata kami sudah tidak cukup kuat lagi untuk melawan
Kami sudah kalah sebelum berjuang
Wilayah wilayah kuasaan PLO makin mengecil
Inilah percaturan mereka sahabat
Dalam populasi yang semakin mengecil ini
Kami tidak lagi dalam bilangan yang ramai
Namun aku sebagai wanita dan anak kecil yang kami asuh untuk berjuang
Bahawa bunyi letupan adalah seperti irama yang kami puja puja
Setiap hari setiap masa
Hidup adalah perjuangan
Syahid adalah destinasi sahabatku

Hagemoni dan dikotomi
Itulah modus operandi mereka...
Dan aku dengar dari ketua aku
Pihak yang dalangnya datang dari Barat sana
Merancang akan menumbangkan
Satu demi satu akan negeri yang berpaksi Islam di muka bumi tanah arab ini
Giliran mereka akan tiba
Di mana kebangkitan rakyat melalui rampasan kuasa akan berterusan
Dan inilah yang mereka tunggu tunggu...

Sahabat...
Walau banyak kisah derita yang ku kirimkan buat mu
Namun kau juga menghantar berita gembira buatku
Aku amat terharu kerana kau mahu memeluk Islam
Aku harap Insyallah suatu hari
Jika di izinkan tuhan kita akan bertemu....

Sehingga itu sahabat
Aku ucapkan ribuan terimakasih kerana sudi mengutus surat padaku
Dan tak putus putus memberi kata kata semangat untuk ku terus berjuang.

Terimakasih...aku akan pasti mendokan kesejahteraan kau dan juga sahabat handai yang sama sama berjuang.

Ikhlas,



5 comments

May 14, 2012 at 1:59 PM

baca yg ini buat diri ini gigil dah sbb tak siap lagi..

Anonymous
May 14, 2012 at 5:33 PM

Abg bro, baca surat ini rasa macam melihat sebuah palestin...

LWindsor

May 14, 2012 at 6:23 PM

gud luck semua ye...tq baca...

May 15, 2012 at 6:43 PM

best cerita ni..

ayat yang mengatakan bila tiada surat darinya, maknanya dia sudah tiada tu menyentap kalbu.. ohh..



:)

May 16, 2012 at 8:09 PM

tq baca Marcella...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...