Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Wednesday, April 25, 2012

Gara-Gara Puisi

9:00:00 AM | | | Best Blogger Tips


 “Sha… Dah siap dah kau punya story puisi kau tu…???”, tanya Iffah prihatin.
Nope…”. Balas Nisha ringkas.
“Bila nak kena schedule…???”. Sekali lagi Iffah bertanya. Dia memandang Nisha pelik.
“Minggu depan kot… Nanti aku check balik bila tarikh aku kena publishkan cerita tu…”, jawab Nisha perlahan. Matanya khusyuk mengadap skrin laptop.
“Weyhhh… Kau ni Sya… Tak habis-habis kan dengan game Tumblebugs kau tu… Dah-dah lah tu mainnya… Daripada kau main game tu, baik kau sambung buat story kau. Cepat siap, cepat settle… Tak payah serabut-serabut lagi dah…”. Iffah bersuara. Tak faham benar dia dengan perangai Nisha yang satu ni.  Pantang dapat main game, payah benar dia nak berhenti. Selagi tak buat highscores, selagi tu dia tak kan puas.
“Heee… Kau jangan bising lah Fah… Aku tak boleh fokus… Nanti aku siapkan lahhh…”, jawab Nisha dengan matanya masih lagi di skrin laptop.
“Suka hati kau lah…”. Iffah mengalah. Malas mahu memanjangkan cerita.

Senyap seketika ruang bilik itu.

“Fahhh…”. Nisha memanggil manja. Meleret. Mukanya ditalakan ke arah Iffah. Senyuman sehabis mungkin dilemparkan.
“Ermmm…”.
“Teman aku…”. Seyuman masih lagi berbaki di pinggir bibir.
“Nak kemana pulak…???”. Sengaja Iffah menekan suaranya. Ada-ada jelah budak ni.
“Alaaa… Tak kemana pon… Temankan aku tengok cerita Sepi tu je… Kang aku tengok sorang-sorang, takut tertidur lagi je nanti… Kau pon tahu kan aku dah cuba dua-tiga kali tengok cerita tu tapi failed…”, jujur Nisha.

Senyap tanpa balasan.

“Fahhh… Boleh ke tak boleh ni…???”. Nisha sudah mula berperangai seperti anak kecil. Merengek yang sengaja dibuat-buat.
“Ada kena budak ni kang… Kau ajak aku teman kau tengok cerita Sepi tapi kau still ngadap lagi game tu kan… Dah tahu nak tengok cerita tu, bukalah… Tu pon nak kena suruh eyhhh…???”. Marah benar lagak Iffah tika itu.
“Alaaa…. Mana aku tahu kau nak teman ke tak. Kalau aku tahu, dari tadi lagi aku dah buka dah… Janganlah nak serius sangat… Aku sentap kang, kau juga yang sepi nanti…”. Nisha mula perasan. Terus di klik button exit game untuk digantikan dengan melayan cerita Sepi yang tak pernah sudah.

Sunyi seketika bilik itu. Baik Nisha mahupun Iffah, kedua mereka bagaikan hanyut tenggelam dalam jalan penceritaan cerita tersebut. Namun, masuk jam pertama, Nisha mula membuka mulut bersuara.

“Weyhhh… Cerita ni tentang apa sebenarnya…??? Kejap orang lain, lepas tu orang lain pulak…”.
“Tengok jelah dulu sampai habis… Nanti kau faham laaa…”, Iffah membalas perlahan. Khusyuk benar dia menghayati cerita itu.
“Mananya puisi dia…??? Hadoiyyy… Meleweh betul la…”, geyus Nisha tak senang diam.
“Kau tengok part Imaan ni betul-betul…”, Iffah mula mengarah.

Beberapa minit kemudian, kedengaran tawa mereka berdua.

“Alahaiii… Comel dowh Syed Hussein dalam cerita ni… Cair meleleh aku…”- Nisha.
“Kannn… Tahu takpe… Aku pon rasa cam dah tergoda habis dah ni… Hahahaha”- Iffah pula menggedik.

Namun tawa Nisha hanya seketika cuma. Bagai ribut Nisha bangun dari duduk mencari kertas dan pen bila sahaja Iffah menjerit menyuruhnya get ready untuk menyalin puisi yang ingin diambilnya.

“Cepatlah Sha…”, Iffah semakin mendesak.
“Kau sabar boleh…??? Pause lah dulu…!!! Pen ni pon satu… Time aku nak guna, time tu lah dia takde dakwat… Eiii… Sakit pulak hati kite ni…!!!”. Sempat lagi si Nisha mengajuk skrip dalam cerita Adnan Sempit 2 yang membuatkan Iffah ketawa berdekah.
“Hahahaha… Bongok… Senget punya budak…”. Iffah masih lagi dengan tawanya yang berbaki.
“Okay, jalan…”, arah Nisha sebaik duduk bersama cebisan kertas hitam dan liquid paper. What…??!!! Balon ajelah…

Bisikku pada bulan…
Kembalikan…

Pause…!!!”. Nisha menjerit.
“ Bisikku pada bulan… Kembalikan…”. Dia mengulangi skrip tersebut perlahan. Sambil tangan menyalin semula patah kata puisi itu hingga sempurna.
Done… Terima kasih ‘coz temankan aku layan cerita ni… Aku nak gayut jap… Heee…”, Nisha sengeh menunjukkan giginya yang bertaring bak raja bersiung.
“Laaa… Tak kan kau nak tengok cerita ni semata-mata nak ambil puisi dia je kot…??? Aku ingatkan kau nak tengok sampai habis…”. Iffah cuba menoleh bila dirasakan bagai bercakap seorang diri.
“Tak boleh pakai punya kawan… Siang gayut, malam gayut… Tak faham betul aku dengan perangai orang bercinta ni…”, getus Iffah sendirian.

**********************************

Malam itu usai solat Isyak, Nisha sudah mengadap laptop. Berkobar-kobar mahu menyiapkan story pusinya. Dipandangnya puisi yang telah disalin di atas cebisan kertas. Arghhh.. Apa ni…?? Satu apa pon aku tak paham maksud puisi ni… Sepi kenapa pulakkk…

Bisikku pada bulan…
Kembalikan…
Temanku…kekasihku…syurgaku…
Tanpa dia…
Malam menemaniku…
Sepi memelukku
Bulan…
Jangan biar siang…
Biar alam ini kelam…
Biarkan ia sepi…
Sepertiku…

Sekali lagi, Nisha mengambil harddrivenya. Semangat mahu menonton semula cerita Sepi berkenaan dengan harapan dia dapat memahami puisi tersebut. Iffah di katil sebelah bagai sudah tidak wujud baginya.

Setengah jam beralih sejam. Kini sudah sejam setengah Nisha menghayati cerita tersebut. Handset  yang berbunyi di sebelahnya juga tidak diendahkan. Tiba-tiba Iffah terperasan bagaikan ada sesuatu yang mengalir di pipi Nisha.

“Sha… Kau kenapa weyh nangis…???”. Risau.

Sambil mengesat airmatanya yang bila-bila saja mungkin jatuh, Nisha menjawab, “Sedih dowh cerita Sepi niii… Huwaaa…”. Cerita di-pause-kan. Dicubanya untuk ketawa untuk menutup malu.
“Hahahaha… Gila gembeng kau sampai nak meleleh bagai. Tapi cerita tu memang sedih pon…”. Iffah semakin gelihati melihat telatah Nisha. “Kau tengok jelah sampai habis…”.

Bilik itu kembali senyap. Iffah melirik ke arah Nisha. Laaa… Dah banjir rupanya budak ni… Patut pon senyap. Senyum sendiri.


Sepikah aku sehinggakan begitu terusik saat menonton cerita ini – Nisha.

6 comments

April 25, 2012 at 2:51 PM

nampak yang cerita itu terkesan kepada Nisha..
mungkin dia sedang alami salah satu situasi dalam cerita tu..
mungkin.. =)

Anonymous
April 25, 2012 at 3:48 PM

hee...
senyum sendiri aku baca cerpen nie..
mcm penah mengalami..hahaha

~senyumselalu~

Anonymous
April 25, 2012 at 4:03 PM

blame no her . puisi itu antara yang aku suka . =)


-HEROICzero

April 26, 2012 at 10:00 AM

nisha layan games sbb dia sepi. sebab tu hati dia tersentuh dengan puisi tu. hmmmm...

*sepi jugak

April 26, 2012 at 11:21 AM

touching sebab tengok movie lah ni...hahaha...takper siap gak le kispen tu...cool...

April 27, 2012 at 11:14 PM

:)

hahaha.. dah banjir.. rasanya mcm aku. ratu airmata :)

tgk movie nanes.. baca cerpen pun boleh nanes hehehe..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...