Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Tuesday, October 2, 2012

Redup Sinar Matamu - Part 1

9:00:00 AM | | | Best Blogger Tips


Yati...Wajah lembutnya sentiasa menguntum senyuman...Rambutnya lurus paras bahu umurnya baru 11 tahun...Renungan matanya jauh...Bila dia bersama sama kawan kawan lain nampak dia macam mengelamun sendirian...Aku cuba mengorek rahsianya namun apa yang aku tahu bila aku datang ke rumahnya...Keadaan di dalam rumahnya begitu sunyi...Hampir aku tak tahu siapa yang ada di rumah nya...Mana kah ibunya...Manakah ayahnya...Manakah perginya kaum keluarga yang lain...Kecuali adiknya Tini...Tini juga sering tiada di rumah kerana selalu berada di rumah opahnya...Amat sunyi sekali di rumah Yati...Suasana penuh hampa diiringi dengan bunyi cengkerik dalam kebun getah...Yang bunyinya mengikut tiupan angin...Masih bisakah kita semua ingat bagaimana bunyinya?

"Kenapa kau suka bersendirian ?Kau tak sunyi ke duduk begini....?"tanyaku suatu hari balik menemani Yati pulang dari sekolah.

"Ahhh..bahkan sunyi itu sendiri teman ku yang sejati..."jawapnya lantas dia terus menghilang ke belakang rumahnya.

Aku,Min dan Along sempat merancang untuk mandi sungai...Kami mahu pergi bertiga namun bila Yati tahu dia ingin turut serta...Tempat yang kami nak pergi mandi tak berapa jauh pun dari rumah...Dalam berjalan dalam masa 15 minit kami pun sampai ke tempat yang di tuju...Nak jadi hal masa seronok mandi sungai tu..adik Yati...Tini hampir lemas dibawa arus sungai yang agak deras...Dan nasib baik aku sempat menyelamatkan keadaan...Dengan rasa bersyukur dan ketakutan Yati mengucapkan terimakasih dan aku dipeluknya lama lama...Dan aku tahu dia menangis semahu mahunya bagi meredakan tekanannya...Aku dan kawan kawan lain berjanji tidak memberitahu sesiapa akan hal itu.

"Terimakasih Mizi ..."

Kami pun balik ke rumah selepas itu seperti tiada apa apa yang berlaku...Namun setibanya sahaja Yati di rumah dia di marahi oleh bapanya kerana tidak memberitahu mereka keluar ke mana...Kami hanya diam membisu sahaja dan menyesal kerana kami pula Yati di marahi begitu...

Baru aku tahu apa yang selama ini bermain di fikiran Yati...


10 comments

October 2, 2012 at 9:10 AM

sian yati

ehem seksi sungguh yati dlm gamba tu abg bro heee

October 2, 2012 at 10:01 AM

iffah - kesian kesian kesian...

oppss...seksi ke...hahaha tak perasan cuma google girl with pond ...

October 2, 2012 at 10:47 AM

erkk.. asal yana tak jumpa part 2 dalam draftpun... ekeh ekeh ekeh...

ps: aku selalu tunggu tulisan dia. meyakinkan, walaupun dalam gelombang yang sederhana. cukup empuknya... tulisan kamu sudah semakin menyerlah abg bro... tahniah...

October 2, 2012 at 11:22 AM

boss - kena edit sikit boss nanti terlalu peribadi hahaha...ehhh!!!?

tq boss terangkat bontot saya boss puji...ini klassik boss true story...

October 2, 2012 at 2:18 PM

bestnya Sufian kena peluk yati..hikhikhik..

yg smbung2 ni buat org tk sabar..hehehe...cepatlah part 2..hehehe

October 2, 2012 at 5:24 PM

Khairul Antasha - masa kecik kecik tu tak berapa nak feel haha...

sambungan no problem kena ikut masa yang sama di minggu depan...

Anonymous
October 2, 2012 at 11:57 PM

peh peh peh dia punya ending tu buat tak sabar nak tunggu part 2 !

*boss toksah buat perangai nak baca part 2 dalam draft.


-HZ-

October 3, 2012 at 5:33 AM

HZ - hahaha...memang ending macam ni formula HZ kan...

October 3, 2012 at 12:59 PM

@Anonymous

eah? aku ada cakap nak baca kat draft ke? nampak sgt ke? keh keh keh.... *nak edit sebetulnya... niat baik ni... kui kui kui....*

December 7, 2023 at 6:17 PM

Hi great reading your blogg

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...