Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Wednesday, September 12, 2012

Coke & Susu

9:00:00 AM | | Best Blogger Tips


"Awak lambat dua puluh tiga minit Aisya!" suara Rizal sebaik-baik saja Aisya berada dihadapannya. Aisya membetulkan bahagian depan tudung bawal yang dipakainya dengan meniup-niup berulang kali. Rizal pandang sekilas dan senyum. "Sorry awak. Saya singgah kat kedai buku tadi. Sorry ya." Aisya cepat-cepat minta maaf. "Awak tak bagi saya duduk ke?" soal Aisya memandang Rizal yang sedang asyik dengan telefon bimbit di tangannya. "Tak boleh. Sebagai hukuman awak lambat, awak hidangkan makanan untuk saya hari ni. " tegas suara Rizal. "Eh! awak ingat ini rumah ke? Kedai orang la. Kang orang ingat saya ni buang tebiat pulak.Eiiiii!" Aisya bantah. Rizal menahan tawa. Rizal tahu kelemahan Aisya. Aisya takkan buat semua tu. Sifat malu kekasih hatinya itu masih menebal dalam diri. Rizal mengekeh. "Duduk je sayang. Saya gurau je!" Sebelum Aisya melabuhkan punggungnya ke kerusi di sebelah Rizal, sempat di pukulnya lengan Rizal dengan buku ditangannya. "Oucchhh! ei sakit la. Jahat!" Rizal mengaduh kesakitan. 

"Padan muka! Saya haus la awak. Dah order air untuk saya tak?" Rizal hanya mengangguk sambil matanya asyik merenung skrin telefon bimbit dan sambil tersenyum. Aisya rasa pelik. Cepat-cepat Aisya ambil telefon bimbit di dalam beg. Aisha menaip sesuatu dan terus dihantar kepada penerimanya. Telefon bimbit Rizal berbunyi. Namun, bunyinya agak kurang jelas. Rizal menyeluk poket seluarnya. "Hai awak. saya ada kat sebelah awak ni. Tak nampak ke?". Rizal membaca kandungan SMS yang dihantar. Rizal gelak. Aisya geram. Rizal menghulurkan telefon bimbit kepada Aisya. Aisya pula yang tersenyum. "Awak baca eh kispen yang saya tulis?" soal Aisya lembut. Rizal angguk. "Setiap kali awak cakap ada kispen baru update memang saya akan cepat-cepat check blog tu. Tau tak, pada masa yang sama saya berdebar-debar. Sebab saya tahu apa awak tulis mesti ada kaitan dengan saya dan awak kenakan saya melalui tulisan" jelas Rizal. Aisya senyum. 

Datang seorang pelayan ke meja mereka membawa dua jenis minuman iaitu segelas susu & Coke. Aisya senyum. "Wah! tak cakap pun nak order air apa terus sampai depan mata." riang wajah Aisya. "Ehem, hello cik adik manis..Coke tu saya yang punya. Air susu tu awak yang kena minum" jelas Rizal sambil meletakkan segelas susu di hadapan Aisya. Aisya terpinga-pinga. "Eh, kejap, kejap...Saya tak minum susu la!" Rizal menyedut Coke di dalam gelas tanpa mempedulikan Aisya. "Kalau sayangkan saya, minum susu tu sampai habis. Ohhh masa saya tak ada bukan main lagi awak minum Coke kan. Sekarang ni awak kena neutralkan perut awak tu dengan minum susu. Cepat!" arah Rizal. Aisya senyum kelat. "Awak jahat." suara Aisya antara dengar dan tidak. Rizal senyum. "Awak kejam" suara Aisya lagi. Rizal makin senyum lebar. "Awak tahu kan saya tak minum susu. Kalau saya muntah kat meja ni, awak lapkan muntah saya. biar awak malu. Saya nak muntah merata-rata lepas ni. padan muka awak!" Aisya ugut Rizal. "Takpe, saya sanggup. Minum cepat." tutur Rizal lembut. " Aisya mencium aroma susu di dalam gelas. Rizal curi-curi pandang. "Ermm...tak boleh." Terbit rasa kasihan dalam diri Rizal melihat Aisya yang cuba untuk minum segelas susu. "Sayang, takpe..nanti saya minum susu tu okay." Rizal menghulurkan segelas Coke dihadapan Aisya. "Sayang minum Coke ni. Tapi takpe kan saya dah minum suku. " Rizal senyum sambil mengenyitkan mata ke arah Aisya. "Takpe, boleh order lagi."Aisya menjawab selamba. "Tak boleh!.Order air lain. Fresh orange ke, susu ke..." Aisya mengetap bibir. "Sayang, tak elok minum air bergas ni. Kesihatan kena jaga. Jangan fikir sedap je." Aisya hanya diam. Tidak membantah. Aisya tahu Rizal terlalu ambil berat akan dirinya. 

"Senyap macam tu sure kutuk saya dalam hati la tu" Rizal mengusik Aisya. "Mana ada! Cuma terfikir pasal awak je. Awak selalu tegur apa yang saya makan, apa yang saya minum, apa yang saya buat, apa yang saya tak buat, macam-macam la. Saya ni pulak, dengar tak dengar je. Sebab tu awak cakap saya ni degil kan." luah Aisya. Rizal senyum. "Lelaki kalau sayangkan seseorang, kalau dia banyak menegur, itu tak boleh, ini tak boleh, maknanya lelaki tu terlalu cintakan seseorang tu. Bukan sebab nak control. Kena tahu bezakan tau sayang!" panjang lebar penjelasan Rizal. "Baiklah..." jawab Aisya sepatah sambil menyedut Coke sehingga habis. Rizal hanya geleng kepala lalu mengusap lembut kepala Aisya. Aisya senyum. Aisya tahu Rizal sayangkan dirinya. 

6 comments

September 12, 2012 at 1:56 PM

ahhh..lama tak minum coke + susu balik kerja karang nak try lah...

September 12, 2012 at 2:23 PM

erk ade terselit sesuatu di situ

September 12, 2012 at 3:04 PM

huhuhu... aku teringat seseorang yang dah tak ada pernah tegur aku itu dan ini. semua teguran dia selalunya berbaur sarcasm... dan aku akan lawan balik... akah akah akah... the end bila dia dah penat dia akan cakap very the romantik volume... *lu sekali sekala dengar cakap gua boleh tak?* lepas tu aku terdiam dan tersengih geli geleman.

ps: bagus... sangat realistik penceritaannya. sempurna... start buat koleksi peribadi... hantar memana publisher....

September 12, 2012 at 10:29 PM

aku jeles dengan si Aisyah tu boleh tak?? :D

Anonymous
September 13, 2012 at 9:27 AM

Alahai... :-)

Ah campur saja coke dengan susu tu kan mudah? Hehe

-HZ

May 17, 2023 at 2:10 PM

Great blog yyou have

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...