Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Wednesday, October 17, 2012

Yang Ke Satu Kali

9:00:00 AM | | Best Blogger Tips
Awak, senyumlah sekali..

"Ke hadapan awak yang jauh di sana...eh! macam tak kena je ayat ni" Aisya bercakap sendiri sambil jarinya ligat memusing-musingkan pen dengan tangan kanannya. "Macam mana eh nak tulis surat ni? Dari tadi asyik ke hadapan.." 

Aisya mengambil kertas A4 yang baru di atas meja. Cubaan untuk menulis surat kepada Adam harus disiapkan malam ini juga. Aisya nekad. Kali ini Aisya menulis dengan yakin dan bersemangat. Tidak dapat tidak, esok pagi surat ini harus diselitkan di dalam buku teks Adam. 

"Tok! Tok! Tok!" pintu bilik Aisya di ketuk beberapa kali. "Apa lagi kamu buat tak tidur lagi ni Sya? Esok kan nak sekolah." kedengaran suara Mak Timah di luar bilik. Aisya hanya senyum dan diam. Cepat-cepat dia menekan suis lampu. Gelap. Aisya baring di atas katilnya. Senyum sendiri di dalam gelap mengenangkan misinya pada esok pagi.

Surat sudah berjaya diselitkan ke dalam buku teks Adam. Aisya senyum puas. Aisya tenang duduk di tempatnya yang hanya bersebelahan dengan Adam. Ya, meja mereka bersebelahan. Adam seperti biasa dengan wajah murung dan tegangnya duduk tanpa menoleh ke arah Aisya di sebelahnya. Aisya sudah biasa dengan situasi seperti itu. Aisya tenang. Adam mengeluarkan buku teks dari beg sekolahnya. Aisya hanya memerhati dengan tenang dan menunggu reaksi dari Adam dengan penuh debar. Adam buka buku teks. Riak muka Adam sedikit berubah, terkejut barangkali, melihat ada sesuatu di helaian pertama buku teksnya. Adam buka dan membaca surat tersebut. Senyum terus terukir di bibir Adam.

Awak, senyumlah sekali.
Sekali je.
Dan saya akan rasa bahagia..-Aisya-

Adam lipat semula surat itu dan dimasukkannya ke dalam poket seluarnya. Adam menoleh ke arah Aisya yang berada disebelahnya. Adam hadiahkan senyuman pada Aisya. Wajah Aisya merona merah. Aisya tunduk dan senyum. Aisya bahagia.


6 comments

October 17, 2012 at 9:21 AM

bagai gula bercampur madu

October 17, 2012 at 11:55 AM

dapat apa yang di idamkan ...dalam dunia ni kitalah manusia yang bahagia sekali kan KA...

October 18, 2012 at 8:12 AM

senyum lah adam,memang senyum tu satu kebaikan wat diri kite...n dapat pahala gak kalu senyum kite leh bahgia n gembira ati seseorang or sesape pun!!!

October 18, 2012 at 10:17 PM

ah.. kalau aku jadi adam waktu tu entah apa rasa... huhuhuh

October 19, 2012 at 11:17 PM

agak-agak kalau aku bagi nota macam tu kat hubby aku dia senyum ke tak?? hehehehe...

October 24, 2012 at 11:57 AM

Kalau ade sesuatu terbuku di hati..
luahkanlah.. manetau sy bole tlg untuk bg penyelesainya..

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...