Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Tuesday, October 30, 2012

Redup Sinar Matamu - Part 5 (akhir)

9:00:00 AM | | | Best Blogger Tips


Pada hujung tahun 1984 tak silap aku masa tu hari raya . aku balik ke kampung untuk menyambut hari raya haji di sana...mulalah aku berharap agar orang yang aku mahu jumpa akan menunggu kehadiranku...

Sudah 2 hari aku berada di rumah datuk ku...aku hanya duduk di luar kerana ada tetamu yang asyik datang berkunjung....masih ingat aku pada bangku di bawah pohon manggis itu...aku menghampiri tempat itu sambil termenung sendiri duduk dibangku...

Tiba tiba dan dari jauh aku mengamati seorang gadis manis yang berambut panjang melepasi bahu
dia berjalan sekejap ke tengah dan sekejap ke tepi bagaikan malu malu bila aku memandangnya...
wajahnya tersenyum memandangku...aduhhh...lembut sungguh senyumannya...Yatiii...detak hatiku berkata

"Mizi...apa khabar?"mukanya merah padam menahan malu dan bagai aku terdengar debaran di dadanya sama dengan debaran di dadaku...

"Baik Yati...Yati seorang aje ke...mana Tini tak ikut sama...?"tanyaku sambil mataku tak berkelip memandang Yati...

Sudah menjadi anak dara sunti rupanya gadis bermata redup ini...sedangkan aku pun ketara juga dengan suaraku yang sudah pecah dan tiada lagi suara ke anak anakan...kami masing masing sudah menjejak remaja...

"Yati ...betulkah apa yang Yati tulis kat dalam surat tu?"

"Mizi tak percaya?betul Mizi...Yati tak akan mempermain mainkan Mizi..."

"Berbeza betul Yati sekarang ye..nampak lebih dewasa...meningkat remaja..."

"Mizi apa kurangnya...suara dah lain dan dah tumbuh misai pun...hehehehe..." dan lantas Yati mencubit pipiku...geram atau sangat rindu untuk mencubit segala tempat yang sempat dia cubit di muka ku...

"Haissshhh...dah le tu...malu ler Mizi orang nampak nanti Yati..."
"Geram Yati tengok muka Mizi ni..hehehe...rasa nak cubit cubit..."di cubitnya aku lagi...

"Ades...adess...dahler Yati...eh sakitlaaa...karang Mizi cubit Yati pulak karang"

"Hahahahaahahaha...rasakan...geram Yati tengok Mizi yang Yati dah lama tak jumpa ni"Yati ketawa gembira ...ceria sungguh wajahnya...

Pertemuan hari itu banyak dihiasi oleh pandang memandang,senyum dan ketawa sahaja hingga ke petang...burung burung berkicau riang seolah olah menambahkan lagi keriangan mereka berdua...

"Mizi masuk sekolah mana bila sekolah Menengah nanti?"

"Mizi tak pandai macam Yati...masuk sekolah biasa biasa je..."

"Apa lak tak pandainya...Mizi kurang rajin jer...bukannya Yati pandai sangat...dan Yati tahu Mizi amat berbakat dalam lukisan dan fasih berbahasa Inggeris...itukan kelebihan Mizi... "

"Asalkan Mizi rajin balas surat Yati dah le kan Yati..."

"Nakalnyer...Yati cubit lagi kang...hahahaha..." 


Sinaran matahari yang menyinari nampak berbalam balam dari jauh dan di sulami dengan teduhan pokok pokok di sekitar. Redup damai dan membahagiakan.


6 comments

October 30, 2012 at 9:17 AM

Heeeee... akhirnya... :)

October 30, 2012 at 1:34 PM

hehe...terasa kena cubit pulak... :p

October 30, 2012 at 1:35 PM

amboi... bahagianya! :D

October 30, 2012 at 10:52 PM

khairul antasha - hehehe akhirnya..tapi citer ni sebenarnya still ada 2 season lagi...

October 30, 2012 at 10:53 PM

Iman Nur Aima - itulah kan?macam terasa kena cubit ni haha...

October 30, 2012 at 10:54 PM

Nong Andy - yes bahagia sangat...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...