Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Tuesday, October 9, 2012

Redup Sinar Matamu - Part 2

9:00:00 AM | | | Best Blogger Tips


Yati akur dengan nasibnya...Keluarganya menghadapi dilemma di ambang perpecahan....Pernah Yati memikirkan untuk lari saja dari rumahnya itu...Tak tertanggung rasa derita di hatinya apabila ayah dan ibunya asyik bertengkar siang dan malam...Bagaikan tidak ada kesudahan kerana ayahnya tidak mahu melepaskan atau menceraikan ibunya walau pun ibunya pernah meminta supaya dilepaskan.

Fikirannya asyik terganggu...Yati tidak dapat menumpukan perhatian pada pelajarannya walaupun dia di antara pelajar yang terbaik di sekolah....Hanya kerana dia tepaksa berjaga di waktu malam sampai ke pagi menolong ibunya membuat kuih untuk menyara kehidupan....Ayahnya sudah tidak bekerja lagi lantaran sudah berhenti dari pekerjaannya seorang askar kerana kes memukul orang awam...

Dalam pada waktu itu aku pula mahu berpindah ke rumah ku yang sudah siap...Maka tinggallah Yati dan kawan kawanku di kampung. Semasa aku bersiap siap mengemas itu ini untuk berpindah, dari jauh ku lihat Yati berdiri di bawah pokok manggis bersama adiknya Tini. Pemandu lori dan kelindannya sibuk memunggah barang barang untuk di masukkan ke dalam lori...Aku turut mengangkat barang apa yang aku boleh angkat...

Dalam pada aku sibuk sibuk itu aku nampak Yati mengesat sesuatu di matanya...Aku pun menghentikan apa yang kulakukan dan menghampiri mereka...Memang jelas nampak Yati baru mengesat airmata bila aku sampai di sisinya...

Andainya aku boleh berbuat apa apa jua ...memang aku tak mahu meninggalkan dia...Di saat itu dia masih memerlukan kawan seperti aku...Kawan yang sudi berkongsi suka dukanya...Walau tak dapat mengubah keadaan namun cukuplah untuk ku berikan semangat agar dia terus tabah menghadapi hidupnya...Sejak peristiwa di marahi dan di maki oleh bapanya...Aku dan Yati menjadi kawan baik...Pergi sekolah bersama dan pulang sekolah juga bersama...Antara aku dan Yati sudah terjalin satu perasaan percaya mempercayai dan di situlah mulanya Yati memberitahu segala kepedihan yang di rasakannya di dalam hatinya selama ini.

"Jangan menangis Yati..kalau aku ada masa aku datang melawat kau dan kawan kawan di kampung ni..."kataku seperti memujuk Yati

"Kau jangan lupa tulis surat kat aku ya Mizi...aku akan tulis surat kat kau...kau balas ye..." suara Yati hampir ke dalam dan hampir aku tak dengar...mungkin sebab menahan sebak di dadanya...

"Iya...aku janji aku balas surat kau...lagi pun bukan jauh sangat antara kampung ni dengan pekan itu... ...aku akan datang ke sini kalau ada masa..."

"Aku harap begitulah, Mizi... aku harap kau tak lupakan aku..."sayu dan sendu bunyi ungkapan nya...lalu airmata Yati terus membasahi pipinya...

"Yati...aku akan datang jumpa kau dan aku tak akan lupakan kau...dan kawan kawan kita ...aku harap kau belajar lah sungguh sungguh sampai kau dapat masuk asrama penuh...aku doakan kau berjaya dalam peperiksaan penilaian tahun ini Yati...semoga cita cita kau tercapai..." sambil menghulurkan tangan kepadanya...Namun Yati menyandarkan pula kepalanya ke dadaku...Aku kaget...Tak sempat aku menolak atau menghindar dari dia berbuat begitu...

"Jangan lupakan aku Mizi..." lafaznya perlahan dan airmata pun mengalir membasahi pipinya lagi...

- Episod -
Redup Sinar Matamu [ #1 ]

7 comments

October 9, 2012 at 1:15 PM

yg menunggu lebih menghargai makna kedatangan.. harap2 Mizi tak buat Yati tertunggu2.. ada sambungan lagi tak abg el?

October 9, 2012 at 1:26 PM

khairul antasha - tunggu sambungannya ye...harap bersabar...kisah klassik ni terjadi di tahun 80'an...tq kerana follow...

October 10, 2012 at 12:18 AM

dia nangis sebab Mizi pergi.... O.. mizi tak tau rasia hati Yati.. :)

October 10, 2012 at 12:31 AM

sis NA - serius abang bro suka kat pic kispen ni..hahaha...

Anonymous
October 10, 2012 at 9:14 AM

Semoganya apa yg dirancang akan menjadi seperti yg dijangkakan. Dan perpisahan akan menambahkan keintiman bila bertemu kelak.

Tapi, mungkin tidak? Tak sabar tunggu episod #3 !

-HZ

October 10, 2012 at 12:44 PM

HZ - huhu kalau bro hero tak sabar nak tunggu sambungan nya abng bro lagilah tak sabar giler nihhh...haha..tq baca bro...

Anonymous
October 11, 2012 at 1:01 AM

Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is fantastic, as well as the content!

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...