Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Sunday, October 28, 2012

Gosip Antara Kita

9:00:00 PM | | Best Blogger Tips


“Aku malu”, katanya teresak-esak melalui corong telefon bimbit aku. Panggilan yang aku terima sejak suku jam yang lalu mengejutkan aku. Jarang benar aku terima panggilan daripadanya. Itupun selalunya atas urusan pelajaran. Dia yang jarang sekelas dengan aku, jadi jaranglah kami berhubung.

“Aku malu. Aku bukan siapa-siapa untuk kau. Aku malu”, dia masih teresak-esak. Rupanya gosip yang menimpa kami memberi kesan mendalam padanya. Seingat aku, gosip kami hanyalah suatu khabar angin untuk senangkan hati sorang kawan yang berduka atas cintanya yang bertepuk sebelah tangan. Aku biarkan saja khabar angin itu. Itupun untuk tenangkan hati seorang kawan. Tidak tahu la pula ia beri kesan teruk kepada seorang perempuan yang juga seorang rakan.

“Nak buat macam mana ni. Aku malu dengan semua orang”, dia tetap menyambung, merendah diri. Dalam hati aku berkata “Padahal aku bukan siapa-siapa untuk berdamping dengan kau. Selama ini, kau punyai sesuatu yang aku tiada”. Tapi aku adalah lelaki Januari. Lelaki Januari adalah seorang perahsia. Rahsia hati mesti disorok dalam-dalam.

“Ala, benda tu kejap je tu. Nanti dia okay, senyap la tu”, aku mencari alasan. Aku kembali dengan lawak bodoh yang sentiasa tersimpan untuk buat dia tersenyum. Aku tahu lawak aku menjadi. Aku selalu gunakan lawak aku dalam kelas untuk buat orang ketawa dan aku sering mendapat perkataan “bodoh”, “sengal” daripadanya dengan sedikit senyuman daripadanya. Membuat orang tersenyum buat aku bahagia.

“Dah lah. Tak nak cakap dengan kau lagi”, katanya dari hujung sana dan aku pasti dia sedang tersenyum. Telefon dimatikan. Aku tahu aku cukup bahagia buat sementara waktu dan aku harap dia pun sama. Gosip yang tersebar semakin sepi itu aku biarkan. Biarkan untuk apa-apa saja berlaku. Seterusnya.


Hak Cipta: CassiaSiamea

5 comments

October 28, 2012 at 10:39 PM

saya lelaki Januari haha 23 Jan...

October 29, 2012 at 9:33 AM

pernah kena gossip. tp sy rilex je. haha.

October 29, 2012 at 9:44 AM

ye awak mmg jejaka januari.

October 29, 2012 at 10:22 AM

whoahhh, syoknya baca post kt blog awak... hehe

October 31, 2012 at 10:14 PM

ah dulu pernah rasa tak selesa bila digosip begini. aih~

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...