Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Tuesday, December 11, 2012

Redup Sinar Matamu - Musim 3 - Part 1

9:00:00 AM | | Best Blogger Tips

Waktu keputusan SPM pun telah di umumkan...dengan penuh debaran Mizi melangkah masuk ke bilik guru dan berjumpa dengan guru kelasnya ditemani kawannya Ariff dan Mazlan.

"Sabar Mizi...aku tahu kita bertiga mesti boleh masuk Universiti punya..."kata Ariff yang begitu confident

"Entahlah Ariff aku punya Maths tak bagus macam kau..."

"Takper Mizi kan English dan Lukisan kau serta Sejarah dan Geografi kau tu bagus?"tambah Mazlan pula melihat Mizi sedikit down...

"Apa pun aku terima....aku dah cuba yang terbaik..."

Setelah mengambil result sementara dari guru mereka....mereka beredar ke court bola keranjang...

"Alhamdulillah !!!aku berjaya dapat gred satu..."kata Ariff seperti menjerit

"Aku pun sama Ariff!!!Syukurrr!!!Mizi kau macam mana?"pintas Mazlan

Mizi tersenyum kelat..."Aku dapat gred dua saja..."

Ariff dan Mazlan terdiam seakan memberi ruang pada Mizi untuk berkata kata...dan mereka berdua nampaknya tidak gembira seperti tadi.

"Kau okey ke Mizi..."tanya Ariff

"Kau rasa aku okey ke tak?...hehehe aku okeylah...dont worry..."

Dalam hati Mizi memang berkecamuk bagai kaca terhempas ke batu...manakan tidak kedua orang rakan baiknya itu sudah menempah tempat dan mendaki ke menara gading tapi nampaknya dia yang tercicir pula...

*******************************************

"Apa macam macha..result kau okey ke...?" tanya Arul sejurus melihat aku duduk bersendirian di kantin.

"Tak berapa bagus lah Arul..."senyum Mizi bagai di paksa paksa.

"Ahhh..kau cepat sangat mengalah macha..macam pasal girlfriend kau dulu tu...tahu tahu dia sebenarnya lost contact aje dengan kau macha..."kata kata Arul memberi semangat.

"Macha..kau tengok aku ni...kelulusan SPM aje..aku jadi despatch..kau tahu..aku kena sara mak aku, bapak aku dan nenek aku...walau aku tak kerja best tapi aku rasa happy sebab aku dah buat apa yang patut aku buat..."

"Kalau aku pun tak mengalah dengan kehidupan ..apa lagi kau macha..perjalanan kau masih jauh lagi macha..."

"Arul..aku memang dah agak...lebih baik aku mintak pandangan dari kau dari orang lain pasal kehidupan ni..." balas Mizi sambil ketawa .
 
*******************************************

Sebelah malamnya pula Mizi menelefon Yati yang sudah pun belajar tahun satu di Universiti Malaya KL...oleh kerana asramanya disediakan kemudahan telefon maka selalu juga Mizi menelefon Yati...

"Hello Assalamualaikum Yati..."

"Waaalaikumsalam...Mizi ye...Yati dengar keputusan SPM dah di umumkan...bagaimana Mizi?"

"Nampaknya tak kesampaian hasrat Mizi untuk menemui Yati di Universiti sana...Mizi hanya dapat gred dua dan hanya layak ke tingkatan 6 sahaja..."

"Ye ke...tak apalah Mizi...bersyukurlah dapat sambung sekolah tingkatan 6... "

"Tapi Mizi akan berjauhan lagi dengan Yati..."

"Jangan risau sayang...biar jarak dan waktu memisahkan kita namun Mizi tetap dekat di hati Yati..."

"Mizi harap pun begitu juga..."

2 comments

December 12, 2012 at 12:26 PM

sekali lagi ke titik kosong...

jalannya masih jauh.. liku dan duri sedia menanti..

bolehkan cinta itu bawa berlari hingga ke hujung jalan..

atau mungkin tercicir di perjalanan...

aku tunggu :D

December 13, 2012 at 10:41 PM

makin lama makin mantap cara komen Nong Andy...tq baca...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...