Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Sunday, December 2, 2012

Awak Cinta Saya Tak?

9:00:00 PM | | Best Blogger Tips


“Awak cinta saya tak?” soalan Hani petang itu benar-benar buat Hisyam kehairanan. Belum pernah Hani mengutarakan soalan sebegitu pada dirinya.

“Kenapa awak tanya?”
“Jawablah dulu,” Hani memujuk.
“Awak ni dah macam budak-budak tahu. Even awak dah boleh jadi mak budak.” Hisyam mencubit pipi isterinya.  Hani hanya tersengih.

“Alaaa…”
“Tak nak jawab soalan ini.”

Hani mencebik. Merajuk dengan Hisyam.

“Please….” Hani cuba memujuk lagi.
“Nope. I won’t answer it.” Hisyam masih dengan keputusannya. Hani menunjukkan muka seposen. Merajuk.

“Tak nak kawan dengan awak.” Hani bangun, Hisyam lantas merentap lengan isterinya.
“Duduk.” Hisyam memberi arahan. Hani mengikuti sahaja arahan suaminya. Hani masih merajuk. Langsung tidak memandang wajah si suami yang dicintainya.

“Awak kenapa? Kalau saya cakap saya cinta awak sekali pun, awak akan kata saya tipu awak lah, itulah,inilah.” Hisyam membebel. Hani memuncungkan bibirnya. Berkecil hati dengan ayat Hisyam.

“Saya dah lama tak dengar awak ucap ayat itu pada saya.” Benar, sudah lama Hani tidak mendengar Hisyam menyebut 3 perkataan itu pada dirinya. Semenjak mereka berkahwin sebulan yang lepas. Tiada lagi dia mendengar 3 perkataan itu. Saat, dia menjadi hak milik Hisyam yang sah.

Hisyam tersenyum mendengar jawapan isterinya. Benar, kalau difikirkan, sudah lama dia tidak menyebut perkataan itu pada si isteri. Tidak seperti zaman mereka bercinta dahulu. Setiap malam sebelum tidur, 3 perkataan itu akan diucapnya kepada Hani sebagai penamat kepada hari mereka. Dia tersenyum lagi mengingatkan ketika mereka bercinta. Rasa aneh pun ada, mengimbau kisah 2 insan yang berbeza minat dan peribadi.

Hani memandang Hisyam, menanti jawapan yang terkeluar dari mulut Hisyam. Lama dia menanti, Hisyam hanya tersenyum sahaja. Hani mengeluh. Akhirnya dia bangun sekali lagi, namun Hisyam menyuruhnya dia duduk kembali.

“Saya tak ucap tak bermaksud saya tak cinta kan?” Hisyam memandang Hani. Hani kembali memandang suaminya. Meminta penjelasan lanjut.

“Saya tahu awak hope saya akan still ucap ayat tu macam zaman kita bercinta, but keadaan sekarang dah berbeza, awak tahu kan?” Hisyam memandang Hani. Masih merajuk.

“Tapi, Diana dan suaminya still buat macam tu, even mereka dah berkahwin.” Hani teringat sahabat baiknya yang kahwin dahulu darinya.

Hisyam tersenyum. “Sejak bila awak suka saya jadi romantic ni? Dulu, masa bercinta, bukan kemain awak kata, tak suka saya jadi romantic, nanti akan ada perempuan lain yang ‘culik’ saya dari awak. Dan bila saya ucap kata-kata tu, awak sikit pun tak de bagi respon.” Hani memuncung bibirnya. Kecil hati dengan jawapan Hisyam.

Benar, dia langsung tak pernah beri respon setiap kali Hisyam mengucapkan 3 perkataan itu padanya. Baginya, masa bercinta, apa-apa boleh diucapkan, sebab itu dia simpan sahaja 3 perkataan itu untuk sang suami yang bakal menjadi raja yang sah di hatinya. Namun, dia sendiri tidak tahu, hubungan dia dan Hisyam akan berakhir ke alam perkahwinan. Hisyam raja yang sah di hatinya sekarang.

Tapi, setiap kali dia menyebut 3 perkataan itu kepada Hisyam selepas Hisyam menjadi suaminya, Hisyam hanya tersenyum sahaja. Tiada balasan. Itu yang dia berkecil hati. Seakan-akan dia sahaja yang membodohkan dirinya untuk ucapkan kata-kata itu pada sang suami.

“Tapi tu dulu… sekarang dah lain.” Hani membalas dengan lemah. Masih merajuk. Hisyam tersenyum.
“Apa yang lainnya?” Hisyam tahu apa yang Hani akan jawab selepas itu.
“Sekarang, awak dah jadi suami saya yang sah… jadi, saya boleh…”
“Ucapkan perkataan itu pada saya?” Hani mengangguk sambil mengukirkan senyuman.
“Awak ucap pada saya dah memandai. So, tak perlu lah saya nak membazirkan air liur saya nak ucap pada awak. Kita bertukar. Dulu saya yang selalu sebut pada awak, dan sekarang biar awak yang sebut pada saya, boleh?” Hisyam mengukirkan senyuman.

Satu tamparan hinggap di lengan si suami. Hisyam ketawa.

“Awak!” Marah Hani. Hisyam ketawa lagi.
“Meh sini,” Hisyam menyuruh Hani mendekatkan diri kepadanya.
“Kenapa?”soal Hani hairan.
“Ikut je.” Hani mendekatkan dirinya ke Hisyam.
CHUPP. Satu ciuman diberikan di bibir Hani. Hani tergaman. Lantas ditolak Hisyaml jauh darinya.

“Apa ni!” Hani melenting. Hisyam ketawa melihat reaksi isterinya.
“Saya tak ucap tak bermakna saya tak cinta tahu. Sometimes, actions speak louder than words. Dan itu tadi, bukti saya masih cintakan awak tahu.” Hisyam memegang erat tangan Hani. Hani tersenyum mendengar ayat Hisyam. Ah… Hisyam masih cintakannya.

“Dan, bibir awak, rasa macam coklat. Awak minum coklat tadi?” Hani mengangguk tersenyum.
“Ermmm… boleh buatkan saya kopi?” Hisyam memandang Hani. Hani mengangguk sebelum bangun.
“Saya cinta awak tahu.” Hani berbisik di telinga suaminya sebelum melangkah ke dapur. Hisyam tersenyum mendengarnya.

“I love you always.” Balas Hisyam setelah melihat kelibat Hani menghilang ke dapur. Hisyam tersenyum lagi.


Hak Cipta: reenapple

4 comments

December 2, 2012 at 9:46 PM

reen apple punya kispen rupanya...nice..

December 2, 2012 at 11:08 PM

agak dah agak cerppen ko reen..
sebab suwit je..
haih..
aku jatuh cintaaaaa...

sweeet ....
syabas betei..

December 4, 2012 at 9:10 AM

hehe. manis.

Anonymous
December 10, 2012 at 10:07 AM

macam dah pernah baca hehehehehe



-Nong Andy-

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...