Sebarang karya nukilan yang ingin disalurkan untuk tujuan penyiaran, sila emailkan ke secret7writer@yahoo.com. Terima kasih.

Wednesday, March 13, 2013

Siapakah aku?

9:43:00 AM | | Best Blogger Tips



Ada sebiji rumah banglo di hujung kampung. Rumah itu semestinya besar dan tentu sekali milik orang kaya. Kalau nak dikirakan, halaman rumahnya saja sudah boleh bina lima biji rumah kos rendah. Tentulah tuannya terlebih kaya untuk tidak tukarkan laman kepada lima biji kos rendah. Berbalik kepada rumah tadi, rumah besar itu ada sepuluh biji bilik. Besar bukan?

Setiap bilik lengkap dengan setiap perkakas. Dari almari, katil, rak buku hingga ke set meja kopi, semuanya adalah dari luar negara. Semuanya indah indah seperti yang pernah kita tonton dalam rencana rencana gaya barat tentang susun atur kediaman mewah keluarga diraja Britain. Dalam setiap bilik juga tersedia bermacam bentuk harta. Ada dalam bentuk wang, emas, perak, barang kemas dan pelbagai lagi jenis perhiasan mewah. Kaya bukan?

Kini aku berada dalam ruang tamu rumah tersebut. Tersusun rapi. Mewah dan besar. Oh, sememangnya banglo mewah bukan? Kelengkapan rumah serba lengkap. Memang selesa hidup nampaknya. Antara sepuluh bilik itu, aku cuma boleh pilih sebiji. Aku boleh bawa balik apa apa yang ada dalamnya. Kalau pilih lebih daripada satu, orang akan kata tamak pula. Harta dari satu bilik sudah buat orang semacam aku ini berasa kaya. Cukuplah.

Sekarang ini cuma aku punya sedikit masalah. Tiba tiba saja perut terasa lapar. Masa untuk aku berada dalam rumah itu cukup singkat. Cuma cukup cukup untuk aku mengeledah satu bilik sahaja. Keadaan lapar aku ini betul-betul perlukan sesuatu untuk dimakan. Tak tertahan. Pilihan aku kini menjadi satu antara sebelas.

Ini rumah orang kaya. Aku tak pernah dengar tentang dapurnya. Mungkin saja dapurnya lengkap dengan segala makanan. Mungkin juga dapurnya kosong. Maklumlah, orang kaya. Boleh saja mereka keluar tiap kali waktu makan, makan di kubikal-kubikal mewah para kapitalis makanan. Mereka mewah bukan?

Pilihan yang asalnya sepuluh, menjadi sebelas dan kembali ke satu, dapur. Aku hilang rasa untuk terus ke dapur. Patut saja aku pulang ke rumah, makan saja makanan yang telah ibu sediakan, sebelum fajar menjelang.

Siapakah aku?


Hak cipta : CassiaSiamea

7 comments

March 13, 2013 at 3:55 PM

kucing ?

March 13, 2013 at 5:45 PM

cik ti?

March 13, 2013 at 6:23 PM

pencuri rahsia kau ni Jacky.

March 14, 2013 at 2:27 AM

Pemakan.

March 14, 2013 at 11:30 AM

Amboi! 'hanya manusia biasa' yang makan dan duduknya biasa2 juga.

Ps: dalam 'rumah' ni masih ksong beberapa bilik. Nak try? Syaratnya cuma toleransi. ;)

March 14, 2013 at 1:06 PM

er..er...

March 19, 2013 at 12:46 PM

Kau adalah kau, yang kau rasa itu kau. Komplikasi bukan?

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...